Sitemap
Print version




Sidst opdateret:
25/11 2017 11:15:26



HomeVETERANKNALLERT KLUBBEN STEMPLET

Remise Tur Light


Hardcore Remise tur de light. Onsdag d.9 oktober 2013.

Ja det jo med at f� k�rt noget her inden vinteren s�tter ind.

Jeg havde m�dt en gut der arbejder i veterantog museums foreningen i Roskilde remisen, og vi var velkommen til at kigge ned onsdag hvor der var �bent.

De g�r og arbejder p� et damplokomotiv Litra S, og det var specielt den jeg ville se, men den var desv�rre lige taget p� tur til Fyn for ca. 2 timer siden, s� �V, endnu v�rre var at det blev hentet af MY 1101, den legendariske k�mper p� de Danske skinner som alle i futte verden taler om, DOBB. �V �V.

Havde jeg vidst det s� var afgang fra klubben sat til kl.8.00 i stedet for kl.10,30

S maskinen m� jo ikke selv k�rer under tunnellen, det vil s�tte alle r�g alarmer i gang, og MY 1101 er den f�rste MY og utrolig st�rk for den holder og holder uden mange reparationer af en eller anden grund er den bare bedre end mange af de andre og faktisk eneste futtog der i dag kan k�rer sneplov k�rsel uden at give op.

Der var ingen m�dt op i klubben, men jeg havde en aftale med Kelvin og Peter Lip, Kelvin ventede p� mig ved City 2, han bor jo t�t derp�, Peter bor jo i Roskilde s� han k�rte direkte til remisen.

Turen gik fint i godt vejr ad fortrinsvis sti systemer, og s� gik det lige galt efter Hedehusene, der huskede jeg forkert og drejede for tidligt af, der var dog en sti men den f�rte os i forkert retning, n� men s� m�tte man jo tilbage ad en anden vej til udgangs stedet, og her fors�gte jeg s� at finde en anden l�sning, Kelvin og jeg fik os en super natur oplevelse for den anden sti som havde retningen f�rte os lige ud i noget skov lignende natur uden meget h�je tr�er, men krattet og buskadset og grusvejen, blev senere til ja et enkelt spor, nok et cykel/vandre spor, n� men lige pludselig s�dan ca. 20 meter foran blev 2 r�vildt s� forstyrret at de sprang op og i fuld fart af sted hen over stien, det var cool.

Natur oplevelsen endte igen ved udgangs punktet, vi havde k�rt i rundkreds, jeg havde forklaret Kelvin at det er s�dan jeg har l�rt s� mange steder og gode ruter at kende, det der med bare at k�re TH. og TV. Og se hvor det f�rer hen, Kelvin syntes det var ok at satse bare vi ikke farede vild, � det g�r jeg ikke � s� det sku ok sagde Kelvin inden vi begav os ud i naturen.

N� men tilbage til vejen imellem Hedehusene og Roskilde og s� fandt jeg stisystemet der f�rer til R�de Port, og derfra igennem byen til Remisen, hvor Peter og den hvide NSU K 23 holdt stille, den holdt endda meget stille, Peter m�tte lige l�ne lidt v�rkt�j og rense karburator, Kelvin og jeg gik ind i remisen og kiggede p� damplokomotiver og tog billeder, og vi fandt jo ogs� herren jeg havde en aftale med.

Vi fik en super god rundvisning og l�rte meget af de pensionister der bare br�nder for det de frivilligt g�r og sysler med i deres otium, de er meget glade for at fort�lle, jeg tror at museums foreningen havde 3 fuldtids ansatte og ca. 30 frivillige, og det var imponerende at se hvad de arbejdede med, vi fik meget n�je fortalt og vist hvordan de renoverer kedlerne, imponerende at se det inderste indre af et damplokomotiv n�r selve kedlen og br�ndkammeret st�r alene for sig selv, de var i gang med at total istands�tte 2 stk. og den ene var fra et Litra H. maskine ja det er den st�rste lokomotiv i Danmark, nu n�r de brugte indk�bte Tyske K. maskiner er op hugget og smeltet om.

Turen blev for l�ngst k�rende p� ca. 72 km. og det var super godt k�rer vejr, endda med flot solskin p� noget af hjemturen. Mange tak til personalet p� Remisen, meget l�rerigt.

Tomos S�ren