Veteranknallertklubben | |||||||||||||||||||||||||||||
STEMPLET |
|||||||||||||||||||||||||||||
Om Stemplet | |||||||||||||||||||||||||||||
|
I 1943 var Eli Andersen blevet uddannet elektriker i Kolding og tyskerne havde besat Danmark. Men hans interesse var flyvning og han konstruerede en lille semidieselmotor til brug i modelfly, modelbiler og modelbåde. Virksomheden kaldte han ”Diesella”, da motorerne fungerede delvis efter dieselprincippet, ”a-la-diesel”.
Diesellas første knallertmodeller havde en lille totaktsmotor monteret over baghjulet i stedet for bagagebærer. Motoren var forsynet med en trækrulle, der pressedes ned på baghjulet. Trækrullen kunne løftes fri af hjulet, hvorefter cyklen fungerede som en almindelig trædecykel. Efterhånden blev stellet forstærket og forsynet med affjedring. Knallerterne kunne fra starten skyde en anselig fart, men efter få år indførtes maksimum på 50 cm3 motorer og en tophastighed på 30 km/t. Efterhånden blev stellene kraftigere og motorerne flyttedes ned til kranken, og knallerterne kom til at ligne motorcykler.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
Webmaster. | Stemplet ikke bare en knallert klub |